http://topatu.info/emakumeen-aurkako-indarkeriaren-kontrako-nazioarteko-eguna-2/
Mugan bizitzeak esan nahi du
Feminizidioen aurkako protesta Ciudad Juárezen (Chihuahua)
ez zarela hispana india negra española
ez gabacha, mestiza zara, mulata, erdi-sortua
kanpamenduen arteko tiroketan harrapatua
soinean bost arraza oso daramatzazun bitartean
zein aldetara jo jakin gabe, zeinetatik hanka egin;
Mugan bizitzeak zure identitatea
kontrajartzen diren kategorien hibridoa dela esan nahi du eta
mutilatutako gorputz zatiek hotzikararik eragiten ez dizutela. Gizarteak
marrazten dituen kontraespazioak dira hauek, espazio guztietatik kanpo
eta haiekiko kontraesanean daudenak, baina nola edo hala, gainontzeko
espazioak ordezkatu eta gezurtatzen dituztenak, “espazioak besteak,
heterotopiak” (M. Foucault, 1967).
Eta izan ere, Latino Amerika osoan ekoitzitako droga Estatu Batuetara
igarotzen duen lurraldean arau bihurtzen da salbuespen egoera, herrialde
osoan gertatzen dena dotorezia moderno gabe errepresentatuz.
Muga-lurraldea dugu México bere osotasunean, legalitatea emigratzaile duen fosa sakona; 2000 eta 2009 urteen artean 12.636 (INEGI) izan ziren indarkeria matxistak erailitako emakumeak, kasuen %51 iparraldean, %44 erdialdean eta %5 hegoaldean izanik (OCNF).
Baina Errepublikako 32 estatuen artetik Estado de México-k darama
maskulinitate medaila, 2000 eta 2008 artean 2.881 (INEGI) emakumeren
hilketaren testigu izanik. Horrela, eguneratutako datu gutxi egon arren,
egoerak hobera egin ez duela dakigu, 1993an Ciudad Juárez-en,
iparraldean, emakume bat 20 egunero erailtzen zuten bitartean, gaur 20
orduro akabatzen baitute, bataz beste, 2013an zazpi emakume izan
zirelarik egunero erailak Méxicon (NBE). Dakigunez, egoeraren
kolaboratzaile handi bat inpunitatea da. 2007 eta 2008 artean, adibidez,
errepublikan jazotako 1.221 hilketa kasuen %51an ez da erailea
ezagutzen. Baina erailketa, tamalez, emakumeok sistematikoki jasaten
dugun erasoetatik azkena baino ez da. 2006an INEGIk egindako ikerketen
arabera, 15 urtetik gorako emakumeen %67ak bortxakeria eta %44ak
bortxakeria fisikoa pairatu du, erdiak baino gehiagok haren
bikotekidearen eskutik. INMUJERES-en arabera, aldiz, 15 segundoro emakume bat jazarria eta 9 minuturo bortxatua da Méxicon.
2006an Ciudad Juárezeko kotoi landa
batean agertutako 8 emakumezkoren gorpuek piztu zuten sua. Urte bete
beranduago, mugimendu feministak Emakumeek Bortxakeriaz Aske dagoen Bizitzara Sarrera izateko Lege Orokorra
kode penal federalean sartzea lortu zuen, non 21. artikuluan emakumeen
aurkako indarkeria eta heriotzari, femizidioari, alegia, dimentsio
politikoa eta estatu erantzunkizuna atxikitxen zitzaizkien, bortxakeria
feminizida eta feminizidio izendatuz, hurrenez hurren. Eta urtero Abya
Yalan (Latinoamerika eta Caribe) 66.000 feminizidio ematen badira ere,
El Salvador, Guatemala, Honduras, Colombia eta Bolivian tasa altuenak
egonik, zazpi dira delitu bezala tipifikatzen duten herrialdeak: Chile,
Costa Rica, México, Perú, El Salvador, Nicaragua eta Ecuador (Femicide: “A global problem”).
Horrela, subsistentzia bitarteko guztien
jabe izanik militarizazioa eta haren diskurtso naturalizatzailea,
militarismoa, zutabe duen enpresa heteropatriarkal neoliberal eta
kolonoan (Documentos para el debate, ELFAY, 2014)
bortxakeria, tortura sexuala, feminizidioa, erailketa, desagerpena eta
bazterketa edo arpilatzerako derrigorrezko desplazamendua, besteak
beste, egiturazko indarkeriaren eta indarkeria sinbolikoaren (P. Bourdieu, 2000 [1994]) ondorio diren indarkeria zuzen bezala ulertu behar ditugu.
Ciudad Juárez-en, Estatu Batuekiko mugan, kokatzen du S. Valenciak (2010)
gaiari buruzko ikerketa, fenomenoa “kapitalismo gore” bezala definituz.
Kapitalismo gorean, hots, prekarietateak maskulinitate hegemonikoaren
exijentziak legalki betetzea ezinezko bihurtzen duen sistema
ekonomikoan, “sujetu endriagoek”, zilegitasun eta pribilegioen truke,
indarkeria explizitua erabiltzen dute lanbide zein gizontasunaren
autoafirmazio eta nekroahalduntzerako (“necroempoderamiento”) erraminta
bezala. Horrela, 2006 eta 2012 urteen artean, Felipe Calderónen
agintaldian, 136.100 hilketa jazo ziren herrialdean
(haietatik 16.000 narkotrafikoaren aurka abiatutako (sasi)gudan),
nekroboterea (“necropoder”) kokatzen dugu egiturazko indarkeria
ulertzeko gako bezala, bortxakeriaren sobreespeziazlizazioa integratu
eta helburu bezala heriotzaren prozesuarekin salerostea duen biopolitika
bezala, alegia.
Era horretan, egiturazko indarkeriaren,
edo zehatzago esanda, hertsatzearen bidezko subjektibitate produkzioaren
forma nagusia dugu bioboterea Méxicon, bizitza eta haren mekanismoak
kalkulu esplizituen domeinuan kokatzen dituena. Horrela, S. Valenciak
aipatutako merkantzia-gorputzaz gainera, bi modutara penetratzen ditu
botereak gorputzak: diziplinen bidez eraginkortasun erreproduktiboa
bermatuko duen gorputz-makina eratuz eta prozesu biologikoen euskarri
den espezie-gorputza biztanleriaren kontrol eta subjetibaziorako
erabiliz (jaiotzak, heriotzak, osasuna…), biztanlerien biopolitika
deritzana (M. Foucault, 1998 [1976]).
Emakumek Bortxakeriaz Aske dagoen
Bizitzara Sarrera izateko Lege Orokorra inprimatzea erabaki dut orduan,
babes konstituzionalaz bustitzeko asmoz, edo. Eta oraingoan ere, metroko
eskailerak jaitsi ditut. Emakume eta haurrentzako bagoian
sartu naiz, bagoi mixtoetan bidaiatzean erasotzaileak baimentzeaz gain,
nire eskubideei uko egiten ari naizelako, noski. Atearen kontra jarri
naiz, zutik, eta nire milimetro karratutik patriarkatutik babesten
gaituen polizia-gizonari begira geratu natzaio. Egunerokoa irakurtzen
ari da, egunero bezala, portada erdibitua duena; emakume batena dirudien
zatikatutako gorpuaren irudia albo batean eta bestean modako trikini
gardena daraman silikonazko irribarrea. Feminizidioak errekonozitzen
dituen kode penalari begiratu diot orduan berriz, eta komuneko papereko
bilkaria bukatzen denean leihotik ikusten den banderari begiratu eta
sentitzen dudana gogoratu dut; “paper hutsa”.
Izan ere, emakumeen erailketa
sistematikoa generoa eta misojiniaren emaitza bezala aitortzea
aurrerapausoa izan litekeen arren, haren idazketa hutsak ez du legea
eskubide bihurtzen, egitura kausalak aldatu ezean, sistema
heteropatriarkalari men egiten jarraituko diolarik. Horrela,
naturalizatutako sexu, genero eta arrazaren arabera subjektuak eta haien
arteko botere harremanak determinatzen dituen egiturapean, legeak
bikotekidearen eskutik bortxakeria pairatu eta bere burua biktimatzat
duen emakumezko zuri, heterosexual eta burgesa soilik jasoko du haren
babespean (Medeak, 2013, Violencia y transfeminismo. Una mirada situada). Horren adibide dugu Yakiri Rubioren kasua,
duela urte bete gizon bik México DF-ko hotel batean bahitu eta bortxatu
zuten lesbiana, labankada batekiko defentsan erasotzailea
erailtzeagatik, zilegizko defentsaren gehiegikeria egotzita,
kartzelaratu zutena. Tamalez, baina, gu ez gara zeharkatzen gaituen
indarkeria sinbolikoa erreproduzitzeaz libratzen, irailaren 26an Igualan
(Guerreroko Estatua) gobernuak eraildako 6 lagun eta desagerrarazitako
43 ikasle normalisten aldeko mobilizazioetan ikus dezakegunez. Martxetan
oihukatzen dugunaren kontra, “denok ez baikara Ayotzinapa“,
besteak beste, hiriburuko unibertsitateek ez dutelako Juárezeko erailak
bizirik ager daitezen parorik egiten, ez dutelako emakume, etxeko
langile eta prostitutengan gizonezko ikasle nekazari eta txiroengan
ikusten duten subjektu iraultzaile heroikoa ikusten.
Baina hemetik hara ibili ostean, buelta
gaitezen handik hona. Urte bat gehiagoz azaroak 25, Emakumeen aurkako
Indarkeriaren Kontrako Nazioarteko Eguna. Egitura hertsatzaileetan
oinarrituta, indarkeriaren erabileraren monopolioa duen estatu-nazioan
sinetsi behar al dugu heteropatriarkatuaren bortxakeriarekin bukatzeko?
Argi izaten dugu erantzuna gehienetan. Pankarta tolestu eta etxera
bueltatzean, baina, korapilatsuagoa bihurtzen da galdera. Noraino gara
konplize indarkeria sexistaren agerpenean? Eta, indarkeriaren monopolia
al dauka gure etorkizuneko euskal estatuak? Hertsatzaileak al dira bere
egiturak?
No hay comentarios:
Publicar un comentario